Als het de moeite waard is dan delen we het op social media.
Maar waar moet je nu op letten als je social “gemapt” wilt worden, zijn er spelregels en hoe zijn die dan?
Het punt is dat onvoldoende bekend is wat je kunt doen als je jouw presentatie of speech in een reactie terug wilt zien op social media.
Uit onderzoek dat is gedaan naar de relatie tussen speeches en reacties op social media blijkt dat je o.a. op de volgende punten moet letten bij het schrijven van je speech of presentatie.

Wil je geciteerd worden maak dan gebruik van:
1 een sterke oneliner of
2 een krachtige woordherhaling.

Uit het onderzoek blijkt verder dat speeches op verschillende manieren worden opgepikt door Social Media en hierin patronen te vinden zijn. Uit de analyse blijkt dat juist de elementen, die veelvoudig zijn verwerkt in de toespraken, ook terug komen in de Tweets. Vooral het herhalen van woorden heeft effect, door het herhalen wordt de boodschap door veel Twitteraars opgepikt.

Ook het toevoegen van een oneliner vergroot de kans op Tweets, dit is te zien bij de toespraak van Peter van Uhm. Wat betekent dit nu voor speechschrijvers? We kunnen concluderen dat een toespraak wordt opgepikt door Social media wanneer: de toespraak een duidelijke oneliner bevat, de boodschap vaak herhaald wordt. Aan een speechschrijver de taak om de boodschap van een toespraak in 140 tekens te verwoorden in een pakkende oneliner en deze op verschillende plekken in de toespraak te herhalen.

Bron: Marieke Ploegmakers onderzoek naar de relatie speeches en social media, september 2013
Wil je het hele onderzoek lezen stuur dan een mailtje aan: secretariaat@corveysteup.nl

Deel deze tips