Wat is het Groenteboer Dilemma?
In de naam staat Groenteboer maar hij verkoopt ook fruit.

Voor iedereen is dit duidelijk en daarom hoeft hij dat niet te communiceren.
De groenteboer communiceert heel specifiek met “deze week 2 kilo stoofperen voor € 3,95”. Hij hoeft daarbij niet te vertellen dat je welkom bent, hij ze graag aan u verkoopt, dat hij de peren in een zak doet voor u en dat u ook gebruik mag maken van de andere aanbiedingen en dat als u daarbij nog wat te vragen hebt dat hij dan beschikbaar is om ze te beantwoorden en mocht u een product willen dat niet voorradig is dat u dit kenbaar kunt maken op het formulier dat beschikbaar is en dat ze dan hun uiterste best doen om snel met een antwoord te komen …. pffffff…. te veel informatie en een beetje overdreven.
Toch wordt er op deze manier gecommuniceerd door bedrijven, met name door dienstverleners, op hun websites, in hun zakelijke presentaties, pitches en netwerk gesprekken. Vertellen wat ze allemaal kunnen maar niet wat ze zijn. Als iemand zegt “we zijn de goedkoopste huisschilder in de omgeving” dan weet je dat en je weet ook dat hij niet de hoogste kwaliteit levert, dat gaat immers nooit samen, de beste en het goedkoopst. Maar je weet wel precies wat hij doet, goedkoop je huis schilderen! Hij hoeft ook niet meer te zeggen dat ze de buitenkant schilderen en ook de plinten en de plafonds en eventueel ook het schuurtje. Het wordt nog moeilijker bij de beroepen met een hoge opleiding zoals notarissen, advocaten, accountants of de gynaecoloog. De laatstgenoemde kan moeilijk reclame maken met de warmste handen in de regio? Het gaat er dus om dat je eerst duidelijk maakt wat je bent in de taal die iedereen begrijpt en dan zoekt naar wat je onderscheidend maakt van de anderen en als je niet onderscheidend bent dan bepaal je waar je onderscheidend in wilt zijn.

Voorkom daarmee de bizarre “groenteboer gesprekken”:
Goedemorgen klant, wat fijn dat u onze winkel hebt betreden en welkom, welkom. Hoewel we groenteboer heten verkopen we uiteraard ook fruit, dat willen we benadrukken, heel goed fruit zelfs en we zijn er trots op dat het vers fruit is maar daarnaast verkopen we ook andere producten zoals groenten in blik, sauzen in zakjes en soep zoals groentesoep en erwtensoep, echt een ruim assortiment. U kunt geheel vrijblijvend informatie opvragen over ons uitgebreide assortiment aan producten en diensten en zoals u nu al ziet kunnen we voor u alles per stuk of per gewicht voor u inpakken en betalen kan contant en per pin. Wist u dat wij bekend staan om onze zeer snelle levertijd? Als het er ligt.
En indien u iets wilt dat er niet is dan kunt u dit melden op ons formulier, kijk daar liggen ze, wij zullen ons uiterste best doen u z.s.m. te informeren over de levering.

Oh uh nou fijn groente en fruit meneer, dank voor deze informatie, anders werkelijk geen idee gehad wat ik hier doe.
Wat zijn dat voor appels fruitmeneer?

Ah ja leuk dat u het vraagt, daar zijn we voor hé, we zijn immers gespecialiseerd in appels, ook in andere dingen hoor maar ook in appels dus, we hebben zelfs een appelexpert die niet alleen met zijn voeten in de klei staat maar ook daadwerkelijk de boom in kan. Dit zijn Jonagolds uit Polen.

Oh, dus niet uit de Betuwe, jammer, heeft u appels uit de Betuwe?

Jawel maar die gaan helaas niet per stuk en hebben een levertijd van 1 tot hooguit 3 dagen, ik zal u even naar het bestelformulier verwijzen, kijk daar.

Vreemd gesprek toch? Geen groenteboer zal zo met u praten, hoop ik.
Waarom zou je dan wel in presentaties moeten opsommen van wat er allemaal mogelijk is en wat je allemaal kan en daarmee de verwachting en de belofte te groot maken?

Terwijl het enige wat je moet doen is vertellen waarom je iets doet. Wij maken moertjes voor de schroefjes anders heb je geen moer aan het schroefje.
Vertel het concept van je bedrijf en poets niet teveel de details op.

… wordt vervolgd.

Share this Post